Tuesday, 1 April 2014

"Kisah Sepasang Baju"

Teks: Pn Aidahapini

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH.......
Sejuta limpahan syukur pada-Nya. Dengan limpah dan rahmat-Nya, kita masih bernafas di bumi Allah ini. 

Bila teringat detik-detik yang sukar yang pernah dilalui menjadikan kita bersyukur dan lebih menghargai apa yang sedang kita lalui sekarang......

Dalam perjalanan pulang dari kedai jahit mengambil beberapa pasang baju kurung yang telah siap ditempah untuk anak-anak. Teringat pula zaman kanak-kanak dahulu. Apabila meningkat dewasa ini, pakaian secantik manapun tidak sama perasaan teruja ketika zaman kanak-kanak. Mana tidaknya ketika itu emak hanya mampu menempah baju setahun sepasang baju kurung untuk Hari Raya,  itu pun kalau tahun tu ada rezeki yang lebih. Kalau tidak jawapnya beraya dengan baju lama pemberian saudara mara yang dah senang sikit pada masa itu. Pada suatu hari, ada menerima pemberian sepasang baju daripada kawan emak, saiz baju tersebut agak besar, emak mengubahsuai baju tersebut supaya baju  muat dengan saiz badan saya....cantik juga akhirnya. Saya memakai baju kurung tersebut ketika kenduri kahwin jiran. Anak kepada kawan emak asyik menjeling dan berbisik-bisik dengan rakan yang lain. Saya kurang selesa dengan situasi itu, saya cuba berfikir positif. Tapi apa yang membuat saya sedih sangat, selepas kenduri tersebut anak kepada kawan ibu, meminta balik baju tersebut, sedihnya....dia mengungkit dan mengutuk saya. Saya bagi balik baju tersebut sambil menangis dan berkata dalam hati suatu hari nanti kalau saya berjaya saya akan beli baju cantik dan akan ada satu almari khas untuk koleksi baju sahaja. Saya tidak berdendam kepada sesiapa tapi saya jadikan peristiwa itu sebagai satu semangat untuk belajar bersungguh-sungguh pada masa itu. Alhamdullilah saya bersyukur apa yang saya miliki hari ini. 

Saya selalu berpesan kepada anak-anak supaya:
  • jangan menghina orang kurang bernasib baik daripada kita
  • bersedekah, menderma serta menghulurkan bantuan kepada mereka yang memerlukan
  • sentiasa maafkan orang lain, agar kita sentiasa tenang
  • jadikan semua yang berlaku sebagai satu cabaran untuk berjaya
  • sentiasa bersyukur dengan apa jua yang kita miliki hari ini
  • jangan sesekali bersifat angkuh dan sombong kerana apa yang kita miliki hanya sementara






No comments:

Post a Comment